Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: حجت السلام شیخ مهدی دانشمند با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به مثابه کعبه است که باید حول معرفت او گشت، گفت: ما نباید تنها به روضه اکتفا کنیم. این نکته باید برایمان جلب توجه کند که حضرت زهرا(س) به وسط کوچه آمد، کمربند علی(ع) را گرفت و گفت اجازه نمی‌دهم امامم را بدون عمامه به مسجد ببرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان کتک خورد، اما کمربند علی را رها نکرد. این مسئله گویای معرفتی عمیق در باب امامت است. این بانوی بزرگوار به ما می‌گوید باید تا پای جان در خدمت امام‌ زمان خود باشی.

فاطمیه باید بر اخلاق ما تأثیر بگذارد

وی با اشاره به الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در سبک زندگی گفت: فاطمیه می‌تواند کل سال ما را تحت تأثیر قرار دهد. فاطمیه باید به ما درس همسرداری، تربیت صحیح فرزند، مردم‌داری، دیانت و عبودیت بیاموزد. متأسفانه نگرش ما به فاطمیه صرفاً گریه و عزداری است بلکه باید از گریه و عزاداری در راستای معرفت‌افزایی استفاده کنیم. گریه‌‌ای که با فهم و معرفت همراه باشد مطلوب دین اسلام است. اینکه رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند رزق سال خود را از فاطمیه می‌گیریم مبتنی بر همین نگرش معرفتی است. 

حدیث کساء حاوی بیش از 70 پیام تربیتی اخلاقی است

حجت‌الاسلام دانشمند افزود: ما فقط به پوسته فاطمیه آویزان شدیم، به همین دلیل فاطمیه گذر می‌کند، اما اخلاق و رفتار ما تغییر نمی‌کند، آمار طلاق گسترده می‌شود، انحرافات فرهنگی افزایش می‌یابد. در همین حدیث کساء که نقل مجالس شیعیان است، بیش از 70 پیام تربیتی اخلاقی در زمینه برخورد والدین با فرزندان و بالعکس وجود دارد. آنجا که حضرت زهرا(س) خطاب به فرزندان خویش می‌فرمایند "ای نور دیدگان من، ای میوه دل من». همچنین در این روایت شریف مشاهده می‌کنیم چقدر رسول‌الله و حضرت زهرا(س) حرمت یکدیگر را حفظ می‌کنند. ما اگر حتی مفاتیح‌الجنان را نداشتیم و فقط به معارف این حدیث عمل می‌کردیم، بسیاری از معضلاتمان حل می‌شد. 

وی با تأکید بر اینکه مداحان و منبری‌های ما در فاطمیه باید ابعاد تربیتی فاطمه(س) را باز کنند و فقط به آسیب دیدن ایشان اشاره نکنند، افزود: چرا نباید از صبر حضرت زهرا(س) بگوییم و الگوی صبرمان را از ایشان دریافت کنیم؟  اینکه حضرت سه روز روزه گرفتند و غذای سه روز خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادند، باید جلب توجه کند. 

حرکت حضرت زهرا(س) حرکتی دینی سیاسی بود

حجت‌الاسلام دانشمند در معرفی فلسفه گریه گفت: چرا دشمن این قدر روی گریه ما حساس است؟ چرا دشمن سعی داشت در ماجرای کربلا جلوی گریه اهل حرم را بگیرد؟ چرا زین‌العابدین(ع) جلسه روضه برگزار کرد؟ به دلیل آنکه گریه تمام افکار و قلوب مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به سوی منشأ اصلی که همان عترت(ع) است سوق می‌دهد. از این جهت نفس روضه اهل‌بیت(ع) سیاسی است. حتی امام محمد باقر(ع) به فرزندشان امام جعفر صادق(ع)‌ وصیت کردند 10 سال در منا برایشان روضه برگزار شود. چرا در منا باید برگزار شود؟ چون جنبه عمومی دارد. 

وی با انتقاد از برخی هیئات مذهبی گفت: هیئاتی وجود دارند که به مسائل سیاسی و اجتماعی روز احاطه ندارند. هیئتی که در آن، زمانه را نشناسند و تبیینی از تکالیف امروز نداشته باشند، پوسته‌اش روضه است و هیئت تراز اسلام نیست. البته این را هم در نظر بگیریم  برخی هیئات هم ممکن است به افراط کشیده شوند و صرفاً مباحث سیاسی و اجتماعی را طرح کنند. 

انتهای‌پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد شاگردان امام جعفر صادق (ع) گفت: امام جعفر صادق علیه‌السلام به عنوان یک شخصیت ویژه‌ی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح هستند.

وجود مبارک امام صادق علیه‌السلام در دوران خود از عظمتی برخوردار بودند که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت علیه‌السلام همیشه معترف بودند. شخصیت‌هایی مثل ابوحنیفه، مالک و شخصیت‌های دیگری که بعضاً از شاگردان امام جعفر صادق علیهم السلام در میان شیعه محسوب می‌شدند. مثل جناب جابر حیان که دانشمندی اهل طوس بود و برای ادامه تحصیل به ری رفت و سپس، از آن جا عازم مدینه شد و به محضر امام جعفر صادق علیه السلام رسید و دو سالی در محضر حضرت علیه‌السلام شاگردی کرد و علوم فراوانی را فرا گرفت و وقتی برای دستگیری‌اش داخل منزلش رفتند و دستگیرش کردند مقداری از علوم خود را در کتاب‌های خود منتقل کرده بود که این کتاب‌ها توسط دشمنان زمان ازبین رفتند و بخش اندکی از علوم و رساله‌ها و کتاب‌های ایشان در اختیار شیعیان باقی ماندند و همین مقدار اندک از کتاب و رساله‌های ایشان باعث شدند تا این دانشمند بزرگوار به عنوان پدر علم شیمی در دنیا مطرح شود. 

حجت‌الاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: مفضل، یکی دیگر از شاگردان امام جعفر صادق (ع) و از اندیشمندان زمان خود بودند و حضرت علیه السلام عنایت ویژه‌ای به ایشان داشتند که در یک مقطعی هر روز صبح، امام جعفر صادق علیه السلام به ایشان مباحث توحیدی را در قالب معارف زیست محیطی و انسان شناسی و علوم مختلفی از این قبیل آموزش می‌دادند و این شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام، کتابی را به نام «توحید مفضل» نوشت که حقیقتاً امروز، یکی از آثار فاخر علمی در جهان به ویژه نزد شیعه و مسلمانان است و وقتی این کتاب‌ها و آثار شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام و افرادی که به دست حضرت علیه السلام تربیت شده و رشد پیدا کرده‌اند را نگاه می‌کنیم عظمت کار امام جعفر صادق علیه السلام، خودش را نشان می‌دهد. 

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هشام بن حَکَم از دیگر افرادی بود که از شاگردان و پرورش یافته‌های امام جعفر صادق علیه السلام به شمار می‌آمد که هارون عباسی درمورد ایشان می‌گفت زبان هشام در دل‌های مردم از هزاران شمشیر موثرتر است. 

وجود مبارک امام جعفر صادق علیه السلام علاوه بر تربیت شاگردان نسبت به رسیدگی به امور جامعه خود تلاش و همت ویژه‌ای داشتند؛ به طوری که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بخشی از درآمد‌های خود را صرف نیازمندان جامعه کرده و حتی بخشی از آن‌ها را با بردن آذوقه درب منزلشان به صورت گمنام تأمین می‌کردند. به همین دلیل، به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی می‌کردند که اگر نیاز ندارند کار و تلاش کرده و با آن، دیگران را تأمین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی افزود: یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام نقل می‌کند که در مسجد مشغول عبادت بوده است و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و دیدند که دوست حضرت (ع) مشغول عبادت و دعا هستند. 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که این وقت روز، این جا چه می‌کنی؟ آن فرد عرض کرد: آقا. الحمدالله وضع مالی بنده خوب است و دیگر، نیازی به کار کردن ندارم و به اندازه کافی، دارایی دارم و به همین دلیل، می‌خواهم بقیه عمرم را به عبادت صرف کنم. 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خیر. برو و کار کن و با انجام کار و بدست آوردن درآمد خود، زندگی دیگران که نیاز دارند را تأمین کن.

 این نشان دهنده نگاه عمیق اسلام به کسب و کار و ایجاد درآمد در سطح جامعه است؛ یعنی به گونه‌ای کسب درآمد کنیم که اگر خودمان به آن نیازی نداریم حداقل، دیگران بهره‌مند شوند. بنابراین، افراد در هر فضای اقتصادی که باشند موظف هستند برای تأمین جامعه و نیاز دیگران کار کنند و از درآمد و ثروت بدست آمده، دیگران را مورد بهره‌مندی قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • زائری از پرو
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • ابری آسمان و گریه بی‌امان، مشهدالرضا در سوگ صادق آل محمد (ص)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • روضه| آزار و اذیت‌هایی که بر امام صادق(ع) روا داشتند+صوت